Hoeveel uur zit jij gedurende jouw werkdag?

Nederland:

Nederlandse werknemers zitten op een werkdag gemiddeld 3,9 uur achter een beeldscherm. Het Centraal Bureau voor Statistiek (CBS) meldt dat werknemers tussen de 25 en 35 jaar de kroon spannen, met gemiddeld 4,6 uur achter de computer. Sinds 2005 zijn werknemers elk jaar steeds iets meer beeldschermwerk gaan doen. Alleen in de jongste groep neemt het aantal uren achter de computer af. Voorheen was dat 2,5 uur per dag.

Groot Britannië:

Een onderzoek van consulent Office Angels bij meer dan duizend Britse kantoormedewerkers geeft aan dat zo’n 63 procent minstens zes uur per dag achter zijn bureau doorbrengt. Bijna de helft  van hen verlaat het kantoor gedurende de hele dag niet. Daarnaast blijkt 21 procent van de ondervraagden werk mee naar huis te nemen, terwijl 32 procent geregeld overwerkt. Dat dreigt volgens de onderzoekers echter te leiden tot ongelukkige, overwerkte en mistevreden werknemers, wat uiteindelijk een negatieve impact heeft op de productiviteit.

Effecten:

Mensen die gemiddeld meer dan 11 uur per dag zitten, hebben 40 tot 60 procent meer kans om sneller te overlijden in vergelijking met mensen die minder dan 4 uur per dag zitten. Dit geldt ook voor mensen die dagelijks trouw een half uur sporten. Dit stelde gezondheidsepidemioloog Hidde van der Ploeg onlangs in het NRC. Behalve een negatief effect op de stofwisseling, is te veel zitten ook op een andere manier belastend voor het lichaam. Dit blijkt onder meer uit verschillende studies die werkomgevingsspecialist Steelcase de afgelopen jaren heeft uitgevoerd naar kenniswerkers in relatie tot de werkomgeving.

“Mensen die tijdens hun werk veel en langdurig zitten, ondervinden meer klachten van mechanische aard, zoals de bloedsomloop die afgekneld raakt in de knieholten, irritatie van de gewrichten of een pijnlijke wervelkolom”, zegt Annemieke Garskamp, Applied Research Consultant bij Steelcase.

Advies:

Het Nederlands Instituut voor Sport en Bewegen adviseert werknemers die tijdens hun werk langdurig zitten meer te bewegen. Probeer het zitten minimaal twee minuten per half uur te onderbreken. Het belangrijkste daarbij is volgens het instituut opstaan en de benen in actie brengen. 5 tips van Instituut voor Sport en Bewegen :
·         Telefoneer staand
·         Loop naar een collega toe in plaats van dat je hem of haar een e-mail stuurt
·         Neem de trap in plaats van de lift
·         Gebruik de lunch staand of wandelend
·         Ga staan als een collega aan je bureau komt voor kort overleg

Convertibles adviseert dat werkgevers faciliteiten aanbieden die minder zitten in de hand werken, zoals tafels die in hoogte verstelbaar zijn tot aan sta-werk-hoogte of vaste bureaus op barhoogte met volwaardige hoge barstoelen om eenvoudig te kunnen variëren tussen staan en zitten. Ook zouden verschillende activiteiten in verschillende zones op de werkplek uitgevoerd moeten kunnen worden. Dit om beweging binnen de werkomgeving te stimuleren.

Bronnen: Nu.nl, arbeidsdeskundigen.nl, onrec.com, ahrend